Aro Systems asensi 55 autopaikkaa Duetto Parkiin – ja pelasti aikataulun

Helsingissä toimitiloja tarjoava Duetto Park asennutti Aro Systemsillä 55 sähköauton latausasemaa vuokralaistensa käyttöön. ”Komponenttipula viivästytti laitetoimituksia, mutta Aron kaverit tekivät yötä päivää töitä, jotta asennus saatiin valmiiksi aikataulussa”, sanoo kiinteistöä hallinnoivan Trevian Asset Managementin asset manager Outi Kymäläinen.

Duetto Park kuunteli vuokralaistensa toiveita ja asennutti Aro Systemsillä sähköautojen latauspaikat rakennuksen autohalliin ja autokannelle. Duetto Parkissa toimii nyt 12 asiakasyritystä.

Latausasemia Duetto Parkin autohallissa Helsingin Käpylässä.

”Toive latauspaikoista tuli vuokralaisilta. Yhä useampi yritysten työntekijä ja asiakas ajaa ladattavalla hybridillä tai täyssähköautolla” sanoo Outi Kymäläinen.

”Latausasemia asennettiin nyt 55, mutta suunnittelu tehtiin niin, että määrää voidaan helposti lisätä tarvittaessa. Autopaikkoja on kaikkiaan noin 300.”

Latausasemista 15 on nopeampia 11 kilowatin asemia ja loput ovat 3,6 kw:n tehoisia. Yksi tehoasemista on talon vieraiden käytössä.

”Hitaammatkin asemat riittävät käytännössä hyvin, sillä käyttäjällähän on yleensä koko työpäivä aikaa lataukseen”, sanoo Kymäläinen.

Aro Systemsin työnjohtaja Teemu Nieminen kertoo, että Aro Systems ehdotti asennusten aikana kohteeseen useita toimivammaksi havaitsemiaan ratkaisuja verrattuna alkuperäisiin suunnitelmiin.

”Pysäköintihallissa haasteena oli, että seinäpintaa oli käytettävissä vain vähän. Ratkaisimme tämän käyttämällä latausasemia, joissa on kaksi pistoketta.”

”Lisäksi asennus oli suunniteltu tehtäväksi virtakiskoilla. Ehdotimme perinteistä kaapelihyllyä ja sähkökaapelia. Näin saimme vähintään yhtä toimintavarman, mutta huomattavasti edullisemman ratkaisun”, uskoo Nieminen.

Tiimi toimi hyvin

Outi Kymäläinen kiittelee kaikkia projektiin osallistuneita.

”Maailmanlaajuinen komponenttipula uhkasi aiheuttaa viivästyksiä, ja meillä oli selkeä deadline. Parkkipaikat piti sopimuksen mukaan luovuttaa vuokralaisille tiettyyn päivään mennessä.”

”Laitteiden saapuminen jäi viime metreille, mutta Aro Systemsin asentajat kuroivat viiveen kiinni työskentelemällä yötä päivä todella ahkerasti. Myös kaikki muut toimittajat tekivät hienosti yhteistyötä, että olimme jatkuvasti jonon kärjessä”, Outi Kymäläinen sanoo.

Myös Aro Systemsin Teemu Nieminen hehkuttaa osapuolten hyvää yhteispeliä.

”Erityiset kiitokset Trevianille ja suunnittelutoimisto Nosteelle sekä laitteiden ja järjestelmien toimittajille selkeästä ja avoimesta yhteistyöstä, joka mahdollisti tämän onnistumisen!”

Dueton latauspisteillä on korkea kotimaisuusaste. Latausjärjestelmien valmistaja on Harju Elekter Ulvilasta, taustajärjestelmien kehittäjä on IGL Technologies Tampereelta, sähkökeskukset toimitti helsinkiläinen Y-Keskus ja toteutuksesta vastasi niin ikään helsinkiläinen Aro Systems.

Latausasemia asennettiin myös Duetto Parkin ulkona sijaitsevalle parkkialueelle.

Kiinteistön arvo nousee

Kymäläisen mukaan projektin kustannukset olivat noin 100 000 euroa. Mitään tukia ei valtiovallalta tullut, sillä niitä myönnetään vain taloyhtiöille.

Vuokralaiset ovat tietysti tyytyväisiä, mutta investoinnista on muutakin hyötyä.

”Duetto Parkilla on ’Very Good’ -tasoinen BREEAM-ympäristösertifikaatti. Sähköautojen latauspisteiden jälkeen uskon meidän saavan melko pienillä lisäaskelilla ’Excellent’-luokan sertifikaatin. Hyvä ympäristöluokitus on yhä tärkeämpi kiinteistöalalla – voisi jopa sanoa välttämättömyys”, Outi Kymäläinen sanoo.

Duetto Park koostuu kahdesta seitsemänkerroksisesta toisiinsa yhdistetystä talosta, joissa on 15 000 m² toimistotilaa.

Mitoita oikein, suunnittele ajoissa

”Dueton kaltaisessa projektissa yli 50 latausaseman asentaminen vie noin kuukauden”, kertoo Aro Systemsin työnjohtaja Teemu Nieminen.

Aro Systemsillä on pitkä kokemus sähköautojen latauspisteiden asentamisesta sekä julkisen että yksityisen puolen asiakkaille. Aro Systems on myös alan standardointijärjestön SESKOn jäsen.

Työnjohtaja Teemu Nieminen neuvookin suunnittelemaan asiaa huolellisesti.

”Ylimitoittaminen on kallista nyt, ja alimitoittaminen on kallista viiden vuoden sisällä”, Nieminen sanoo.

”Useimmissa toimistoissa ja kodeissa hidas lataus riittää aivan hyvin. Suomalainen ajaa keskimäärin 50 kilometriä päivässä. Jos toimistossa saadaan ladattua 100 kilometrin ajomatka työpäivän kahdeksassa tunnissa ja kotona yön yli 12 tunnissa, se riittää.”

”Teholatausta tarvitaan tien päällä, siellä missä nykyisin on bensa-asemia. Siellä pitää voida nopeasti ladata paljon kilometrejä.”

Niemisen mukaan työ kannattaa tilata ja suunnittelu aloittaa hyvissä ajoin, sillä parhailla suunnittelijoilla on nyt kysyntää ja maailmanlaajuinen komponenttipula voi aiheuttaa viivästyksiä.

”Kannattaa varautua siihen, että hyvää suunnittelutyötä ei saa kovin nopeasti. Itse asennustyö ei sitten vie kovin kauaa. Esimerkiksi Dueton kaltaisessa projektissa yli 50 latausaseman asentaminen vie noin kuukauden – jos tavaraa saadaan suunnitellusti.”