Myös pienet talotekniset työt ovat merkittävä osa palveluamme

Suurien talotekniikkaprojektien lisäksi myös pienprojektipalvelun tarve kasvaa koko ajan. Esimerkiksi viime syksynä Aro Systemsin pienprojekteissa työskenteli keskimäärin neljä sähkö-ja LVI-asentajaa, ja nyt asentajia on jo 13. Pienprojekteja tehdään niin pääkaupunkiseudulla, Oulussa kuin Tampereellakin.

”Olemme ketterä toimija ja pystymme vastaamaan nopean aikataulun haasteisiin. Usein hommiin lähdetään heti ja päätöksiä tehdään projektin edetessä. Se vaatii työntekijöiltä kovaa ammattitaitoa ja kykyä tehdä päätöksiä itsenäisesti”, kertoo talotekniikkahuollon liiketoimintajohtaja Jari Hagström.

Pienprojektiliiketoiminta on kasvanut Arossa nopeasti. Ensimmäinen projekti tehtiin Veikkauksen pääkonttoriin viime vuonna ja positiivisen palautteen myötä toimintaa on kasvatettu vahvasti vuoden 2018 alusta alkaen.

Pienprojektit kestävät yleensä kahdesta viikosta muutamaan kuukauteen ja ne liittyvät jo olemassa olevien tilojen muutoksiin. Projektit voivat olla esimerkiksi kiinteistöjen tilanmuutoksia, kuntotutkimuksia sekä kaukolämpölaitteiden asentamista. Aro Systems auttaa myös näiden töiden suunnittelussa.

Aro tekee päivittäin myös nopeaa käytännön apua vaativia töitä, kuten esimerkiksi hanan tai valaisimen vaihtoja. Vuosittaiseksi määräksi tulee jopa 15 000-20 000 pienkorjausta.

”Tänä vuonna erityisesti putkipuolen pienkorjausten tekeminen on kasvanut voimakkaasti. Viime vuonna teimme yhteensä noin tuhat projektia ja tänä vuonna niitä on kertynyt jo lähes 1800”, kertoo LVI-huoltopäällikkö Harri Koski.

Vikakorjauksissa tilojen käyttäjien huomioiminen on ensiarvoisen tärkeää

Taloteknisiä töitä tehdään hyvin usein tiloissa, jotka ovat samaan aikaan käytössä: esimerkiksi toimistotiloissa tilojen käyttäjien arki ei saa kärsiä huollon aikana. Nopeissa projekteissa tiedonkulun tärkeys korostuu.

”Olemme panostaneet paljon tilojen käyttäjien huomioimiseen. Taloteknisellä alalla tuppaa joskus unohtumaan, että lopputuloksen kannalta on tärkeintä, että tilaa käyttävät ihmiset ovat tyytyväisiä lopputulokseen ja heitä on kuunneltu”, kertoo Hagström.

”Keräämme aktiivisesti palautetta asiakkailtamme myös pienemmissä projekteissa. Meille on tärkeää vastata asiakkaiden tarpeisiin ja parantaa asiakaskokemusta jatkuvasti. Asiakaspalautteet ovat olleet positiivisia, mikä kertoo onnistuneista projekteista ja samalla motivoi myös työntekijöitä työssään.”

Pienprojektien, kuten monien muidenkin rakennusprojektien, haasteena ovat aikataulut.

”Meillä on takana onnistuneita rekrytointeja ja hyvä porukka kasassa. Tyytyväinen henkilöstö myös venyy tarvittaessa ja kertoo vastaavasti avoimesti ongelmista ja puutoksista”, Harri Koski summaa.

Yhteystiedot:
Jari Hagström
liiketoimintajohtaja, talotekniikkahuolto
050 359 7808